Egzamin czeladniczy to jeden z najważniejszych momentów w karierze młodego rzemieślnika. Przygotowania do niego bywają stresujące i wymagające, zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli oraz opiekunów w Cechach. Czy nowoczesne narzędzie może realnie wpłynąć na poprawę wyników? Odpowiedź na to pytanie nadeszła z całej Polski po roku szkolnym 2024/2025, w którym szkoły i Cechy przetestowały platformę „Baza Wiedzy” – interaktywne narzędzie do nauki przed egzaminem, zintegrowane z systemem MERLIN.
Oto, co mówią bezpośredni użytkownicy.
Wymierne sukcesy: Zdawalność na poziomie 95% i więcej
Najlepszym dowodem skuteczności są liczby. W Zespole Szkół Usługowo-Gospodarczych w Pleszewie tegoroczna zdawalność egzaminów zawodowych osiągnęła 95%, a aż trzech uczniów zdobyło maksymalną liczbę punktów w zawodach kucharza, dekarza i krawca.

„Udział uczniów w pilotażowej wersji programu «Baza wiedzy» przyniósł bardzo pozytywne rezultaty. Program okazał się niezwykle pomocnym narzędziem dydaktycznym. Uczniowie chętnie korzystali z materiałów, które wspierały ich w przygotowaniach do egzaminu, umożliwiając samodzielne sprawdzanie wiedzy oraz utrwalanie kluczowych zagadnień zawodowych.”
Iwona Kałużna, Dyrektor Zespołu Szkół Usługowo-Gospodarczych w Pleszewie
Podobnym, spektakularnym sukcesem może pochwalić się Cech Rzemiosł Różnych w Mrągowie, gdzie zdawalność egzaminów w roku szkolnym 2024/2025 wyniosła 97%.
Więcej niż wiedza: Redukcja stresu i pewność siebie
Egzamin to nie tylko sprawdzenie wiedzy, ale też ogromny stres. Nauczyciele i opiekunowie z Cechów zgodnie podkreślają, że „Baza Wiedzy” pomogła ten stres znacząco zmniejszyć.

„Baza Wiedzy zmniejszyła stres młodocianych uczniów przed egzaminem. Zapoznali się, jak wygląda taki egzamin, jaki jest układ pytań. Już sam ten fakt zwiększył pewność młodych absolwentów.”
Cech Rzemiosł Różnych w Bytowie
„Dzięki Bazie Wiedzy udało się zmniejszyć stres młodocianych pracowników przed egzaminem – gdyż przed tym mogli zapoznać się z tym, jak wygląda egzamin. Jadąc na egzamin, mieli pojęcie, z czym będą mieli do czynienia.”
Barbara Brzostek, Cech Rzemiosł Różnych w Mrągowie – Związek Pracodawców, tel. 89 741 04 74
Entuzjazm uczniów i intuicyjna obsługa
Platforma spotkała się z niezwykle pozytywnym odbiorem wśród samych uczniów. Jej przystępność i dostępność (również na smartfonach) zachęcały do regularnej nauki.
„Uczniowie chętnie korzystali z platformy. Baza Wiedzy w naszej szkole stała się na tyle popularna, że uczniowie uczący się w zawodach nie-rzemieślniczych, np. sprzedawcy, zaczęli pytać, czy dla nich też powstanie taka baza.”
Barbara Brzostek, Cech Rzemiosł Różnych w Mrągowie – Związek Pracodawców, tel. 89 741 04 74

„Platforma daje szansę na wspólną naukę uczniów i nauczycieli podczas zajęć lekcyjnych, a także umożliwia samodzielne logowanie się i korzystanie z materiałów w godzinach popołudniowych, wieczornych czy weekendowych.”
Cech Rzemiosł Różnych w Jarocinie
Skuteczne wdrożenie i wsparcie organizacyjne
Cechy chwalą sobie nie tylko samo narzędzie, ale też płynny proces wdrażania i atrakcyjne sposoby na zachęcenie uczniów do skorzystania z platformy.

„Bardzo sprawdził się scenariusz, w którym zaproszeni do Cechu uczniowie rejestrowali swoje konto w naszej obecności. A sam link do Bazy Wiedzy wyświetliliśmy na Cechowym FB.”
Anna Łachmańska, Dyrektor Biura Cechu Rzemieślników i Przedsiębiorców w Lubawie, tel. 89 645 26 08

„Potwierdzamy jako użytkownicy od 2022r. programu MERLIN profesjonalną obsługę i wysoką jakość, użyteczność i wsparcie techniczne. W kontaktach Izby z administratorami nie było żadnych problemów, a współpraca przebiegała poprawnie.”
Izba Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Nowym Sączu

Przełom w przygotowaniach: od porażki do sukcesu
Jedna z najbardziej wymownych historii pochodzi z Gdańska, gdzie „Baza Wiedzy” pomogła wskoczyć na zupełnie inny poziom przygotowań.

„Do Bazy Wiedzy przystąpiliśmy po przeprowadzeniu wewnętrznego egzaminu próbnego, którego żaden uczeń nie zaliczył. W dalszej pracy na lekcjach systematycznie analizowaliśmy pytania z bazy. Dzięki temu do właściwego egzaminu wszyscy uczniowie byli bardzo dobrze przygotowani i zdali go bez problemu.”
Iwona Waluszyńska, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 2 w Gdańsku
Podsumowanie
Rok pilotażowy z „Bazą Wiedzy” jednoznacznie pokazał, że jest to narzędzie, które:
- Podnosi zdawalność egzaminów czeladniczych.
- Redukuje stres i buduje pewność siebie uczniów.
- Cieszy się dużym zainteresowaniem i jest chętnie używane.
- Wspiera nauczycieli i Cechy w skutecznym organizowaniu przygotowań.
Rekomendacje naszych partnerów są dla nas najcenniejszym dowodem na to, że tworzymy wartościowe i potrzebne rozwiązania dla polskiego rzemiosła.
Chcesz poznać więcej szczegółów?
Zapoznaj się z pełnymi, oryginalnymi dokumentami referencyjnymi od Szkół, Cechów i Izb Rzemieślniczych.





